SS Fans
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


NYHETER - Nu finns det en Chatbox längre ner på sidan.
 
HemPortalliGalleriSökLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Varifrån får människan sitt värde?

Gå ner 
+2
Jullerullan
Look
6 posters
FörfattareMeddelande
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 6:13 am

Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Jullerullan
* Aktiv Medlem *
* Aktiv Medlem *
Jullerullan


Antal inlägg : 135
Age : 30
Location : Brunflo/Östersund
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 6:15 am

Look skrev:
Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)

jag förstår inte frågan xD vaddå sitt värde?
Till överst på sidan Gå ner
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 6:15 am

Jullerullan skrev:
Look skrev:
Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)

jag förstår inte frågan xD vaddå sitt värde?

ja, det är lite svårt o förstå. Så här då: Är en rik och fattig människa lika mycket värda?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 290
Age : 29
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 7:01 am

Innan väderade man ju mäniskan efter hur rik den var, men somsagt alla människor är ju uppbygda på samma sätt så varför är vissa bättre än andra?
Till överst på sidan Gå ner
http://ssfans.swedishforum.se
Jullerullan
* Aktiv Medlem *
* Aktiv Medlem *
Jullerullan


Antal inlägg : 135
Age : 30
Location : Brunflo/Östersund
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 7:07 am

Admin skrev:
Innan väderade man ju mäniskan efter hur rik den var, men somsagt alla människor är ju uppbygda på samma sätt så varför är vissa bättre än andra?

Alla är ju liksom lika mkt värda, och alla är värda en bra vän, men dom som är rika brukar ha vänner som är med en bara för pengarnas skull.
Till överst på sidan Gå ner
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 8:29 am

Jullerullan skrev:
Admin skrev:
Innan väderade man ju mäniskan efter hur rik den var, men somsagt alla människor är ju uppbygda på samma sätt så varför är vissa bättre än andra?

Alla är ju liksom lika mkt värda, och alla är värda en bra vän, men dom som är rika brukar ha vänner som är med en bara för pengarnas skull.

Ja, det e så jag tänker. Eller hur mkt makt man har, hur man ser ut etc.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Liquitriq
* Ny medlem *
* Ny medlem *
Liquitriq


Antal inlägg : 35
Age : 33
Location : Borås
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör jan 05, 2008 6:57 pm

Look skrev:
Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)

När du säger så tänker jag på; Att man ser det som en självklar het att människor är värda mer än människor :S Vfr det?

Alla i min klass skulle kunna dränka en kattunge för 10.000kr o.O Skulle ni? Absolut inte jag :S Det är ju ett liv, då kan man lika väl dränka vilken annan människa om helst eller? Om man endå är så hjärtlös?
Blir så arg när människor inte tänker på djur som lika mycket värda som människor.. Mad

Vet inte om det hjälpte dig ngt men (A)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.simoneandersson.blogspot.com
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedsön jan 06, 2008 4:03 am

Liquitriq skrev:
Look skrev:
Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)

När du säger så tänker jag på; Att man ser det som en självklar het att människor är värda mer än människor :S Vfr det?

Alla i min klass skulle kunna dränka en kattunge för 10.000kr o.O Skulle ni? Absolut inte jag :S Det är ju ett liv, då kan man lika väl dränka vilken annan människa om helst eller? Om man endå är så hjärtlös?
Blir så arg när människor inte tänker på djur som lika mycket värda som människor.. Mad

Vet inte om det hjälpte dig ngt men (A)

Nej, men alltså, varifrån får människan sitt värde? Det är en VÄLDIGT svår fråga.
Jag skulle aldrig i det nuvarande läget dränka en kattunge för pengar, men tänk såhär då. Om du har 0 kr, du är hemlös och en man vill att du ska mörda en annan och du får en miljon för det, och du skulle dö om du inte fick dessa pengar. Vad skulle du då ha gjort?

Eller såhär: En människa tänker skjuta dej. Men för att du ska slippa bli skjuten så ska du antingen: Skjuta ihäl din bästis eller skjuta ihjäl ett främmande djur. Vad skulle du då gjort?
Är ett okänt djur mer värt än din bästis?
Jag tycker att alla har rätt att leva, oavsett vad man har gjort. Men människor kan man kommunicera med och förstå. Men t.ex en katt. Den har personlighet, den kan man kommunicera med på sätt och vis, men den är mkt svårare att förstå än en människa.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Jullerullan
* Aktiv Medlem *
* Aktiv Medlem *
Jullerullan


Antal inlägg : 135
Age : 30
Location : Brunflo/Östersund
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedsön jan 06, 2008 7:14 am

Look skrev:
Liquitriq skrev:
Look skrev:
Det är en fråga jag har grubblat på jätte länge och som jag fick i uppgift att skriva en uppsats om. Jag är med i en Tolerans grupp och vi ska åka till Polen. Det handlar mkt om Förintelsen och vi har i läxa då att skriva om varifrån månniskan får sitt värde. Någon som vet? Det är en jätte svår fråga att svara på... men jag behöver förslag, tips o så x)

När du säger så tänker jag på; Att man ser det som en självklar het att människor är värda mer än människor :S Vfr det?

Alla i min klass skulle kunna dränka en kattunge för 10.000kr o.O Skulle ni? Absolut inte jag :S Det är ju ett liv, då kan man lika väl dränka vilken annan människa om helst eller? Om man endå är så hjärtlös?
Blir så arg när människor inte tänker på djur som lika mycket värda som människor.. Mad

Vet inte om det hjälpte dig ngt men (A)

Nej, men alltså, varifrån får människan sitt värde? Det är en VÄLDIGT svår fråga.
Jag skulle aldrig i det nuvarande läget dränka en kattunge för pengar, men tänk såhär då. Om du har 0 kr, du är hemlös och en man vill att du ska mörda en annan och du får en miljon för det, och du skulle dö om du inte fick dessa pengar. Vad skulle du då ha gjort?

Eller såhär: En människa tänker skjuta dej. Men för att du ska slippa bli skjuten så ska du antingen: Skjuta ihäl din bästis eller skjuta ihjäl ett främmande djur. Vad skulle du då gjort?
Är ett okänt djur mer värt än din bästis?
Jag tycker att alla har rätt att leva, oavsett vad man har gjort. Men människor kan man kommunicera med och förstå. Men t.ex en katt. Den har personlighet, den kan man kommunicera med på sätt och vis, men den är mkt svårare att förstå än en människa.

Jo det är sant, därför skulle jag ha valt min bästis, eftersom jag har kännt henne hela livet, men det finns ju dom som har ett djur som bästis Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedsön jan 06, 2008 7:51 am

aaa, iofs...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 290
Age : 29
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedmån jan 07, 2008 9:50 am

Det som gör oss människor mer värda, är nog för att vi är smarta. Vi kan kontollera oss själva, vi kan visa våra känslor på ett mer övertalande sett. Djuren kan nog visa sina känslor, men inte lika starkt som vi männsikor. Det är klart man hade valt sin bästis eftersom man har starka käsnlro för den personen. Visst kan man ha starka känslor för sitt djur, men om det dog skulle man nogi nte känna samma saknad som om man förlorade en vänn.

Det är som du säger en mycket svår fråga.
Till överst på sidan Gå ner
http://ssfans.swedishforum.se
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedmån jan 07, 2008 12:34 pm

Admin skrev:
Det som gör oss människor mer värda, är nog för att vi är smarta. Vi kan kontollera oss själva, vi kan visa våra känslor på ett mer övertalande sett. Djuren kan nog visa sina känslor, men inte lika starkt som vi männsikor. Det är klart man hade valt sin bästis eftersom man har starka käsnlro för den personen. Visst kan man ha starka känslor för sitt djur, men om det dog skulle man nogi nte känna samma saknad som om man förlorade en vänn.

Det är som du säger en mycket svår fråga.

Bra sagt!
Denna frågan rör riktigt om kring i huvdet på en xD Man får välja ut orden rätt för att inte komma in på ngt annat x'D
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 290
Age : 29
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedsön jan 13, 2008 8:14 am

Jo, och det gör det svårare att avgöra vilket som är det bästa beslutet.
Till överst på sidan Gå ner
http://ssfans.swedishforum.se
Look
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
Look


Antal inlägg : 431
Age : 31
Location : Göteborg
Registration date : 08-01-05

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedmån jan 14, 2008 12:02 am

Admin skrev:
Jo, och det gör det svårare att avgöra vilket som är det bästa beslutet.

Nej, egentligen inte Smile Alla e lika bra Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/picforsale
___12345
* S.s Nörd *
* S.s Nörd *
___12345


Antal inlägg : 262
Age : 29
Location : Stockholm
Registration date : 08-01-04

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedlör feb 02, 2008 12:12 pm

Look skrev:
Admin skrev:
Jo, och det gör det svårare att avgöra vilket som är det bästa beslutet.

Nej, egentligen inte Smile Alla e lika bra Smile

Ja alla e lika mkt värda<3
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/pixo-studio
Dream
* Medlem *
* Medlem *
Dream


Antal inlägg : 71
Age : 31
Location : Kalmar
Registration date : 08-03-09

Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_minipostedmån mar 10, 2008 1:02 pm

Tänk om alla hade kommit så långt i sitt tänkande! Då skulle det inte finnas några krig och andra världskriget hade aldrig ägt rum (lite inne på det eftersom vi läser om mellankrigstiden på SO:n i skolan nu).

Men om man ser det människor emellan har alla samma värde, självklart. Man väljer inte att födas in i denna världen och vad man föds som avgör ju slumpen. Uhm, det där lät lite luddigt.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Varifrån får människan sitt värde? Empty
InläggRubrik: Sv: Varifrån får människan sitt värde?   Varifrån får människan sitt värde? Icon_miniposted

Till överst på sidan Gå ner
 
Varifrån får människan sitt värde?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
SS Fans :: (s.s) Nöje :: Vardags Snack-
Hoppa till: